Eén van de schriftelijke opdrachten bij het vak Tentoonstellingspracticum was het schrijven van een essay vanuit het perspectief van de tentoonstellingsmaker. Zie hieronder wat de student-conservatoren schreven over de presentatie van moreel beladen onderwerpen in Arti in oorlogstijd en GOED FOUT/ErfgoedLab. Marieke: ‘Doordat ieder standpunt al een waardeoordeel in zich draagt, moet men het onderwerp
Op het eindpunt van de tentoonstelling lag ons gastenboek op een tafeltje met drie krukjes eraan. Hier konden bezoekers hun mening over de expositie kwijt, maar wij hoopten dat zij eveneens iets inhoudelijks zouden zeggen over de keuzes die Arti et Amicitiae maakte tijdens de oorlog. Daarmee hoopten we een historisch document op zichzelf te
In welk jaar Marianne Franken dit jongetje schilderde, is niet bekend. Maar dat doet ook niet echt terzake, want het is een tijdloos portret. Een tikkeltje stuurs kijkt het jongetje je aan. Misschien had hij wel helemaal geen zin om te poseren. Hoe dan ook, zijn smalle kinderkoppie is haarfijn vastgelegd door Franken. Franken werkte in
Met betrekking tot de kunst heeft de Franse filosoof Jacques Derrida het werk The Truth About Painting geschreven. In dit werk introduceerde hij het begrip ‘parergon’. Parergon, een samentrekking tussen de Griekse woorden ‘para’ (naast) en ‘ergon’ (het werk), heeft betrekking op het kader van een kunstwerk. Dit is niet alleen de omlijsting van het
Mijn favoriete kunstwerk uit de tentoonstelling Arti in oorlogstijd was het nationaalsocialistische werk Engel der gerechtigheid, ook wel Engel der wrake genoemd. Dat het mijn favoriet is, heeft niet zozeer te maken met de artistieke kwaliteiten en zeker niet met de inhoud, maar juist met het bijzondere verhaal dat achter dit schilderij schuilt. Het is
De stukken die de meeste indruk op me hebben gemaakt in de tentoonstelling Arti in Oorlogstijd waren de archiefstukken, met name de ariërverklaring die door kunstenaars ingevuld moest worden voor het toetreden tot de Kultuurkamer. Op dit document diende de kunstenaar middels een stamboom zijn afkomst aan te geven. Wanneer je zo zwart op wit
Slechts zes weken voor de opening van Arti in oorlogstijd waren acht studenten van de Universiteit van Amsterdam onder mijn leiding begonnen met het opzetten van deze tentoonstelling. Ze hadden enkele hoorcolleges gekregen over kunst en kunstenaars in oorlogstijd, hadden zich ingelezen en hadden een opdracht gemaakt. En nu waren ze prompt gastconservator en moesten
(Klik op de foto’s om ze groter te maken.) De expositie Arti in oorlogstijd was ingedeeld in vier periodes: De proloog (voor mei 1940), De keuze (1940-1941), Het vervolg (1942-1945) en De zuivering (na mei 1945). Deze periodes werden aan de hand van gekleurd tape op de grond, op de muren en in de vitrines
Het is alweer drie maanden geleden dat de tentoonstelling Arti in oorlogstijd heeft plaats gevonden in een zaal van de Amsterdamse kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae. Ondanks dat de expositie van een korte duur van drie dagen was, is deze goed bezocht. We schatten dat 500 à 700 bezoekers de expositie hebben bezichtigd. Deze tentoonstelling presenteerde
Nelly Frijda, voor onze jaren negentig-generatie een iconische televisiepersoonlijkheid, waarbij de ‘asociatie’ met Ma Flodder al snel gemaakt wordt. Wat menigeen niet van haar zal weten is dat ze uit een SDAP-gezin komt en veel levendige oorlogsherinneringen heeft. Toen ik haar benaderde voor de opening van onze tentoonstelling Arti in oorlogstijd – aangezien ze al een aantal
Op vrijdag 28 maart om 15.30 uur vond in de sociëteit van Arti et Amicitiae de opening plaats van onze tentoonstelling Arti in oorlogstijd. Wij, acht studenten van de UvA, hadden ruim anderhalve maand samen met onze docente Claartje toegewerkt naar deze bijzondere dag. Een dag die naarmate de tijd vorderde steeds meer vorm begon
Bij het maken van de tentoonstelling Arti in oorlogstijd hebben wij als tentoonstellingsmakers het geluk gehad dat wij een ruimte in de sociëteit van Arti et Amicitiae als locatie mochten gebruiken. Deze beroemde vereniging voor kunstenaars en kunstminnende leden in Amsterdam is zelfs zo ruimhartig geweest de ruimte gratis ter beschikking te stellen. Zo heeft de vereniging het mogelijk gemaakt
De machine kwam op gang: de begroting van de expositie werd opgesteld, de objecten aangevraagd, het promotiemateriaal ontworpen, de pers uitgenodigd en er werden voorbereidingen getroffen voor de openingsmanifestatie. Alles in aanloop naar die drie dagen van onze tentoonstelling, Arti in oorlogstijd. Er gebeurde van alles tegelijk, zoekend naar houvast werden schema’s opgesteld, die vrijwel
Begin februari 2014 begonnen wij aan het project dat zou leiden tot de expositie Arti in oorlogstijd die plaatsvond van 28-30 maart 2014. De titel van de tentoonstelling was tevens het overkoepelende thema dat ons was toegewezen om mee aan de gang te gaan. Maar een thema of titel is nog niet voldoende om een
Het is bijna zover! Op 28 maart zal de expositie Arti in oorlogstijd worden geopend op de sociëteit van Arti et Amicitiae. Momenteel zijn we met onze groep van acht studenten onder leiding van docent Claartje Wesselink druk bezig met de laatste loodjes. De laatste objectteksten, plattegronden, pr-activiteiten en alles wat er bij een tentoonstelling