Blog
Arti in oorlogstijd, zuil 'De keuze'

Gedachten over het exposeren van ‘goed’, ‘fout’ en wat daartussen zit…

Eén van de schriftelijke opdrachten bij het vak Tentoonstellingspracticum was het schrijven van een essay vanuit het perspectief van de tentoonstellingsmaker. Zie hieronder wat de student-conservatoren schreven over de presentatie van moreel beladen onderwerpen in Arti in oorlogstijd en GOED FOUT/ErfgoedLab. Marieke: ‘Doordat ieder standpunt al een waardeoordeel in zich draagt, moet men het onderwerp

04 aug 2014
/
De Arti-groep aan het werk in Claartjes kantoor

De kijk van de student-conservatoren op het maken van de tentoonstellingen

Hieronder staan passages vermeld over hoe de student-conservatoren aankijken tegen het maken van de tentoonstellingen Arti in oorlogstijd en Goed Fout/ErfgoedLab. Zo komen de bijzonderheden van het uitdenken en uitwerken van deze tentoonstellingen aan bod en worden de valkuilen besproken.  Wat vind jij bijzonder aan het maken van een tentoonstelling (met dit thema)? Op welke

04 aug 2014
/
Gastenboek

Het gastenboek van Arti in oorlogstijd

Op het eindpunt van de tentoonstelling lag ons gastenboek op een tafeltje met drie krukjes eraan. Hier konden bezoekers hun mening over de expositie kwijt, maar wij hoopten dat zij eveneens iets inhoudelijks zouden zeggen over de keuzes die Arti et Amicitiae maakte tijdens de oorlog. Daarmee hoopten we een historisch document op zichzelf te

30 jul 2014
/

Arti in oorlogstijd: Claartjes favoriete werk

In welk jaar Marianne Franken dit jongetje schilderde, is niet bekend. Maar dat doet ook niet echt terzake, want het is een tijdloos portret. Een tikkeltje stuurs kijkt het jongetje je aan. Misschien had hij wel helemaal geen zin om te poseren. Hoe dan ook, zijn smalle kinderkoppie is haarfijn vastgelegd door Franken. Franken werkte in

30 jul 2014
/

Arti in oorlogstijd: Luuks favoriete werk

Met betrekking tot de kunst heeft de Franse filosoof Jacques Derrida het werk The Truth About Painting  geschreven. In dit werk introduceerde hij het begrip ‘parergon’. Parergon, een samentrekking tussen de Griekse woorden ‘para’ (naast) en ‘ergon’ (het werk), heeft betrekking op het kader van een kunstwerk.  Dit is niet alleen de omlijsting van het

30 jul 2014
/

Arti in oorlogstijd: Elines favoriete werk

Mijn favoriete kunstwerk uit de tentoonstelling Arti in oorlogstijd was het nationaalsocialistische werk Engel der gerechtigheid, ook wel Engel der wrake genoemd. Dat het mijn favoriet is, heeft niet zozeer te maken met de artistieke kwaliteiten en zeker niet met de inhoud, maar juist met het bijzondere verhaal dat achter dit schilderij schuilt. Het is

30 jul 2014
/

Arti in oorlogstijd: Hedwigs favoriete werk

De stukken die de meeste indruk op me hebben gemaakt in de tentoonstelling Arti in Oorlogstijd waren de archiefstukken, met name de ariërverklaring die door kunstenaars ingevuld moest worden voor het toetreden tot de Kultuurkamer. Op dit document diende de kunstenaar middels een  stamboom zijn afkomst aan te geven. Wanneer je zo zwart op wit

30 jul 2014
/
Claartje (links) en haar studenten bij de opening van Arti in oorlogstijd

Arti in oorlogstijd vanuit het perspectief van de docent

Jaren had ik gewerkt aan mijn promotieonderzoek Kunstenaars van de Kultuurkamer. Geschiedenis en herinnering en nu, op 28 maart 2014, zou ik het dan eindelijk gaan verdedigen. Hoe mooi was het dat de dag van mijn promotie niet alleen in het teken stond van de verdediging van het onderzoek en de presentatie van de handelseditie

28 jul 2014
/
[1]: Mommie Schwarz, Affiche Aquarellen zwart wit en beeldhouwwerken, 1928

Arti in oorlogstijd: een digitale rondgang

De expositie Arti in oorlogstijd was ingedeeld in vier periodes: De proloog (1839-1940), De keuze (1940-1941), Het vervolg (1942-1945) en De zuivering (1945-heden). Deze periodes werden aan de hand van gekleurd tape op de grond en op de muren afgebakend. Het bruine tape was gewijd aan de periode van De proloog, groen was De keuze,

28 jun 2014
/
Zuil beplakt met mediaberichten en archiefstukken gewijd aan de zuivering van Arti

Een terugblik op Arti in oorlogstijd

Het is alweer drie maanden geleden dat de tentoonstelling Arti in oorlogstijd heeft plaats gevonden in een zaal van de Amsterdamse kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae. Ondanks dat de expositie van een korte duur van drie dagen was, is deze goed bezocht. We schatten dat 500 à 700 bezoekers de expositie hebben bezichtigd. Deze tentoonstelling presenteerde

26 jun 2014
/
Toespraak Nelly Frijda

Ode aan Nelly Frijda

Nelly Frijda, voor onze jaren negentig-generatie een iconische televisiepersoonlijkheid, waarbij de ‘asociatie’ met Ma Flodder al snel gemaakt wordt. Wat menigeen niet van haar zal weten is dat ze uit een SDAP-gezin komt en veel levendige oorlogsherinneringen heeft. Toen ik haar benaderde voor de opening van onze tentoonstelling Arti in oorlogstijd – aangezien ze al een aantal

25 jun 2014
/
Eline's toespraak

De opening van Arti in oorlogstijd

Op vrijdag 28 maart om 15.30 uur vond in de sociëteit van Arti et Amicitiae de opening plaats van onze tentoonstelling Arti in oorlogstijd. Wij, acht studenten van de UvA, hadden ruim anderhalve maand samen met onze docente Claartje toegewerkt naar deze bijzondere dag. Een dag die naarmate de tijd vorderde steeds meer vorm begon

25 jun 2014
/
Met dank aan de geweldige ondersteuning van de medewerkers van Arti

De totstandkoming van de expositie – samenwerking met Arti et Amicitae

Bij het maken van de tentoonstelling Arti in oorlogstijd hebben wij als tentoonstellingsmakers het geluk gehad dat wij een ruimte in de sociëteit van Arti et Amicitiae als locatie mochten gebruiken. Deze beroemde vereniging voor kunstenaars en kunstminnende leden in Amsterdam is zelfs zo ruimhartig geweest de ruimte gratis ter beschikking te stellen. Zo heeft de vereniging het mogelijk gemaakt

25 jun 2014
/
We hebben maar wat krukjes neergezet

Tentoonstelling met een handleiding – het maken van de catalogus

De machine kwam op gang: de begroting van de expositie werd opgesteld, de objecten aangevraagd, het promotiemateriaal ontworpen, de pers uitgenodigd en er werden voorbereidingen getroffen voor de openingsmanifestatie. Alles in aanloop naar die drie dagen van onze tentoonstelling, Arti in oorlogstijd. Plotseling gebeurde er van alles tegelijk, zoekend naar houvast werden schema’s opgesteld, die

25 jun 2014
/
Eerste verkenning van de Arti Galerie, waar het allemaal zou gaan plaatsvinden

Arti in oorlogstijd: de totstandkoming

Begin februari 2014 begonnen wij aan het project dat zou leiden tot de expositie Arti in oorlogstijd die plaatsvond van 28-30 maart 2014. De titel van de tentoonstelling was tevens het overkoepelende thema dat ons was toegewezen om mee te werken. Maar een thema of titel is nog niet voldoende om een tentoonstelling te kunnen

25 jun 2014
/

Radio 5 ‘De kennis van nu’

Claartje Wesselink heeft op 24 maart 2014 een interview gegeven in het programma ‘De kennis van nu’ op Radio 5. Hierover praatte zij onder andere over haar proefschrift, dat zij op 28 maart presenteert en verdedigt. Ook kwam de tentoonstelling ‘Arti in oorlogstijd’ aan bod. Hier kunt u het fragment beluisteren: Item Claartje Wesselink Radio 5

26 mrt 2014
/
Schermafbeelding 2014-03-11 om 17.01.45

Arti in oorlogstijd

Het is bijna zover! Op 28 maart zal de expositie Arti in oorlogstijd worden geopend op de sociëteit van Arti et Amicitiae. Momenteel zijn we met onze groep van acht studenten onder leiding van docent Claartje Wesselink druk bezig met de laatste loodjes. De laatste objectteksten, plattegronden, pr-activiteiten en alles wat er bij een tentoonstelling

25 feb 2014
/
theme by teslathemes